פעם ראו בי בצבא אפוד, היום רואים בי בישוב מזומן…

פעם הייתי אפוד משפצ"ר וירוק, נכון, הם צדקו החיילים הוותיקים שראו בצעירים ובי אפודי לחימה, כי זה מה שהיינו בשבילם, בהתחלה, אך לאחר הכירות קצרה והיתקלות באויב משותף הורידה את חומות האפוד וכבר ראו בי חבר…

היום יש לי חולצה שכתוב עליה 36,000 שקל. ככה רואים אותי בישוב, לא מכירים אותי, כאדם, כתושב, התושבים רוצים רק את הכסף שאני נושא עמי בארנק.

נכון, הם צודקים התושבים הוותיקים, שרואים בי שק של מזומן, הרי רק כך אפשר לפתח את הישוב, רק כך אפשר לבנות דברים, לסלול כבישים, להחליף תאורה במגרש לבנות גדרות ועוד אלפי חפצים שונים שבהגדרתם מוצרים. נכון, הם צודקים התושבים הוותיקים, שבתוך קהילה צריך לתרום, ומה יש לי לתרום חוץ מאשר שק של מזומנים כרגע כדי לעלות את ערך הבתים.

אין בי כעס על הדברים האלה, בגלל שמחשבה כזאת נמצאת אצל העולם כולו, רוב האנשים שיש להם כסף בכיסם, עושים פחות בידיים ויותר  קונים, יותר משלמים על שירותים מקצועיים, כשיש יותר מטבעות ושטרות בבנק הם עוברים מיד ליד כי זה יותר נח, ככה מחנכים אותנו בעולם המודרני הקפיטליסטי.

בקהילה זה אמור להיות אחרת, בקהילה אין כל הקודם זוכה, בקהילה של חברי אמת יש שיוון בנטל, שיוון ביכולת שלך כאדם לתרום את הכישרון שלך, בקהילה יש את היכולת לקבל את השונה ואת המסוגלות לשנות דעה. אנחנו לא קהל של אנשים, שרק המיקום הגאוגרפי משותף לנו, אלה יש בנו גם משהו נוסף, כוח רצון אדיר להישאר על ההר הזה.

המחאה החברתית שצועקת ברחבי הארץ, בעיקר במרכזי הערים לאט לאט חודרות את שכבות הקשות של הישובים שעד עכשיו עמדו איתנים בסערות האלה בזכות הקהילה החזקה שהייתה אצל הוותיקים שהאמינו בצדקת הדרך. היום השאלות שפעם לא נשאלו מוצאות את דרכם החוצה, כי אין תשובות ברורות ויש חוסר הבנה. למה צריך אגודה? למי היא טובה? מה היא עושה?  ויש עוד שאלות שלא מוצאות את דרכם לתשובות.

אז מה שנשאר זה כסף. זה 36,000 שקל, זה הדבר הקל והנוח ביותר לראות את הקהילה, הרי זה אותו דבר כמו כל חברה כלכלית שרואה את הלקוח כשק של רווח. האם אנחנו רוצים כקהילה של ישוב להראות כך?

פוסט אורח מאת אביעד שייביץ.

פורסם בקטגוריה החיים בהררית. אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

7 תגובות על פעם ראו בי בצבא אפוד, היום רואים בי בישוב מזומן…

  1. מאת יורם‏:

    כמה שזה נכון וכמה שזה עצוב.

    תודה לאביעד שהביע את מה שהוא מרגיש ואני מקווה שכולכם תנצלו את ההזדמנות לומר את מה שאתם מרגישים.
    כל מי שרוצה מוזמן לכתוב לאתר (ראו דף הסבר כיצד משתמשים באתר, כיצד לכתוב פוסט).
    מי שלא מסתדר עם מערכת הניהול באתר, מוזמן לשלוח אלי למייל yoramba1@gmail.com

    ומשפט נחמד בנושא של שינוי
    "זכרו תמיד שהעתיד מגיע בכל יום אחר יום".

    • מאת חנה לנה‏:

      זה לא נכון שהתושבים הוותיקים רואים בך שק של כסף, הצעירים שבאו לא מזמן, מנהלים כיום את הישוב, והם הדורשים העיקריים. עלי לתקן שגיאות קלות, הכסף לא נועד לסלילת כביש, זו אחריות המועצה, עבור מיסי מועצה המשולמים ע"י האזרח, כך גם הגינון ופינוי האשפה, כמו בכל ישוב מתוקן. גם המיסוי לאגודה, אין בו כדי לטפל בעניינים, שבלאו הכי מטופלים ע"י המועצה. על צנרת המים מטפלת חברה האחראית על כל…חומר למחשבה

  2. מאת אביעד‏:

    כדי לא להיות כבדים יתר על מידה, אני שולח לינק של תוכנית טלוויזיה שנקראת "רמזור", מי שמכיר לא צריך יותר לדבר ומי שלא מכיר, זאת סידרת טלוויזיה ששודרה בערוץ שתיים, תוכנית מלאה בהומור בריא. היא דנה בכל מיני דברים שמפריעים לצעירים, בפרק הזה הם מדברים על ועדות קבלה של ישובים, תראו מה אנשים מבחוץ חושבים על הוועדות האלה. חצי שעה של צחוק.

    אביעד

    הנה הלינק
    http://www.mako.co.il/mako-vod-keshet/ramzor-s3/VOD-78649da79f04031006.htm

  3. מאת האמת על הון האגודה‏:

    בעקבות הרעל שאפרת הגיבה בתגובותיה בפורום נגד דוד שבסה"כ שם לה מראה מול העיניים- אני כותב כאן שוב את מה שהגבתי אתמול בעניין הון האגודה כי מאד חשוב שיקראו האנשים- האמת צריכה לצאת מתי שהוא! ולא אפרת, את ממש לא מדייקת בעובדות כשאת אומרת שב 18 השנה האחרונים כולם שלמו! זה פשוט לא נכון.
    ואם זה נכון- כל כך פשוט לך להוכיח את זה אז קדימה!
    **********************************************************************
    במשפט אחד אפשר לסכם: "נאה דורש נאה מקיים"
    תגידו לי אתם מי מהוועד הנוכחי שילם בעצמו הון אגודה וכמה:

    1. בועז ****- קנה בתקופה שלא גבו ולכן הוא לא שילם הון אגודה. ואני לא מתכוון בתקופה של לפני 18 שנה… אלא בתקופה שכרמלה הייתה המזכירה ולא גבתה בהנחיית המנהל.
    2. **** אילנה- כנ"ל קנתה בתקופה שלא גבו הון אגודה ולכן גם לא שילמה.
    3. יובל ****- קנה בהרחבה הצפונית ולכן לא שילם הון אגודה- הוא דאג לעצמו שייחשב כאילו הוא בתקופה ההיא… למרות שזה לא מדוייק- אבל הרי יש לו חברים והוא מקורב אז הוא גם כמובן לא שילם!
    4. שרה *****- על הבית הקודם לא שילמו כי אז לא שילמו בכלל – זה באמת לפני יותר מ 18 שנה (ודווקא מי שקנה מהם שילם :)) ועל הבית הנוכחי לא שילמו כי הם כבר חברי אגודה.
    5. *****' נעמה- קנתה מזמן ולכן יש שתי אפשרויות: או שהיא לא שלמה בכלל או ששילמה סכום נמוך משמעותית – לכל היותר 3000 דולר.
    6. אפרת ****- שילמה בזמנו (לדבריה) – 3000 דולר- אז למה היא שינתה את זה ל 36,000 ש"ח??? ביבי היה מתפלץ אם אלו היו באמת שיעורי האינפלציה.
    וכל מי שטוען ששילם- אז בבקשה שיוכיח, בטח שמרתם קבלה על 36,000 ש"ח! בכל זאת זה לא סכום פעוט. ואם אין לכם אז בטח הנהח"ש ישמחו לשחזר לכם את הקבלה, אם היא קיימת כמובן!
    בזמנו אפרת **** טענה שיש קובץ עם כל ההכנסות וההוצאות של כספי הפיתוח והבטיחה לפרסם אותו אבל הקובץ לא פורסם…
    ואמת אני כבר לא מאמין לשום דו"ח אקסל שאפשר לפברק בקלות- שיוציאו נתוני אמת של הנהלת חשבונות! מאזן בוחן שבו נראה מי באמת שילם וכמה ועל מה הוציאו את הכסף. שאף אחד לא יספר לכם שאי אפשר להוציא כזה דבר- אני בדקתי ואפשר להוציא מאזן בוחן בחתכי פירוט של כל תשלום ותשלום- גם בהכנסות (כלומר הגבייה מהתושבים, מהמועצה וכו') וגם בהוצאות- על מה באמת יצאו כספי הפיתוח.
    אה, ועוד משהו- לגבי התקופה שבה לא גבו שהועד לא יתפתה להאשים כרגיל את כרמלה שהיא לא גבתה כי כרמלה בסך הכל פעלה בהתאם לחוק ולהחלטות המנהל.
    מעבר לכך זה ממש עיוולת להסתתר מאחורי: "לא גבו ממני בטעות".
    זה לא סתם לא גבו זה אתם הועד שאו לא שילם כלל או שילם הרבה פחות ממה שדורש מאחרים- אז אל תסתתרו מאחורי זה, אלא פשוט קודם כל תכניסו את היד לכיס, תשמשו דוגמא ותשלמו כמו שאתם דורשים מאחרים ורק אחר כך תירוצים.
    ******************************************************************
    כמובן שכל המידע והנתונים אצל הועד והעובדה שהם לא נחפשים רק מעידה…

  4. מאת avner‏:

    ג.נ.-אני חקלאי
    אביעד,הדימוי שלך אודות יישוב קהילתי בכלל ובוודאי ושל יישובים קואופאטיביים בפרט לוקה באוטופיות שאינה קיימת אפילו במשפחה.
    כשאתה תהיה ותיק ולא משנה היכן תרצה זכויות יתר לא בגלל/בזכות הותק אלא בזכות המשמעות הפרקטית שנובעת מהותק-השקעה בהקמת היישוב,תשתיותיו והסדריו ועוד השקעות.
    גם ביחידות קרביות הותיקים דורשים ומקבלים זכויות שלא ניתנות לירוקים.
    גם באוניברסיטאות קיימת חלוקה בין ותיקים לחדשים.
    גם זקנים בתרבויות מסויימות זכו/זוכים ליחס של כבוד.
    פעם באוטובוסים היו שלטים בהם צעירים התבקשו לפנות מקום ישיבתם לזקן/ה.
    העלמות השלטים הצביעה על מחלה.
    השוויון שאתה כביכול מדבר בשמו חייב להתבסס על שוויון אמיתי ולא וירטואלי.
    הדימוי שאתה מייחס לעצמך כשק מזומנים נעדר פנים ואישיות אישית היא בראש שלך כי כידוע לך הכל בראש.

    וליורם-הקטע ה"הומוריסטי" דוחה כאשר אדם בוחן את מסריו.
    מדובר על קומבינטורים עצלנים רמאים ושקרנים פתולוגיים חסרי עכבות לרמות נשים מעסיקים וכל אחד;איש שאינו בוחל לרמות את אשתו כדי להעמיס על כתפיה את האשמה לאי התקבלותם תוך שימוש בשקרים.
    הצגת חברי ועדת הקבלה סטריאוטיפית מאוסה ומעוותת מצד אחד ומצד שני ה"קטע" שהוצג בפניה מאפיין את רמת ה"ישראלי" המצוי שבאמת לא ראוי לחיות בחברה ראויה.
    הבאת הסרט הנלוז הזה כהוכחה למה שרבים חושבים על הקיבוצניקים מעידה בעיקר עליך כי הסרטון משקף את מה שאתה חושב עליהם.

    ועניין חשוב-אין החברות/שותפות בקיבוץ/מושב/עסק כלכלי כמוה כחיים במסגרות פתוחות.
    אין בעולם בעלי עסקים המקיימים את עיסקם במסגרת של שותפות, המקבלים זרים כחברים/שותפים לעסק ללא בדיקה ובחינת יכולתם להיות שותפים.
    בכניסה כזו הנכנס צריך לשלם עבור קניית זכויותיו בשותפות.
    גם אתם לא הייתם מקבלים כל אחד להיות שותפכם ללא בדיקתו.
    קיבוץ וגם מושב מבוססים לא רק על חיים בקהילה אלא גם על שותפות עסקית.

    קשה למי שחושב שהקיבוץ הוא "שלו" כי כך פימפמו לו להבין שזהו בית של אנשים,בית פרטי לחלוטין שלאף אחד אין זכות להיכנס לתוכו ללא רשות בעליו.
    זה שהשער פתוח ושלעתים אין גדר מסביב עדיין לאמבטל את פרטיות המקום וזכויות יושביו.

    • מאת נגה‏:

      אבנר- חשוב לי להגיב על מה שכתבת כי יש כמה יסודות שאתה מתעלם מהם:
      1. מדובר ביישוב קהילתי ולא בקיבוץ ויש הרבה הבדל בין השניים! אין מדובר בערבות הדדית מלאה ושיתוף מלא, אלא קהילה קטנה ותומכת שגרים בה בשכנות.
      2. "אין בעולם בעלי עסקים המקיימים את עיסקם במסגרת של שותפות, המקבלים זרים כחברים/שותפים לעסק ללא בדיקה ובחינת יכולתם להיות שותפים."- סליחה, אבל אני לא רוצה להיות שותפה של אף אחד- לפחות לא במובן הכלכלי! (שותפה בפיתוח הקהילה- כן) מדובר בקרקעות מדינה! מה פתאום שמישהו יחשוב שהוא יכול (בניגוד לחוק!!!) להתנות לי תנאים שאני לא אומלץ אם לא אשלם הון אגודה? הרי אין מדובר בהתאמה של האישיות שלי לקהילה אלא התאמה של הכיס שלי בלבד!
      3. שותפות עסקית= הון אגודה: אכן נכון אתה צודק ולכן כשימשהו עוזב צריך להחזיר לו את הון האגודה כמו ששותף עוזב (מוחלף ע"י שותף אחר) הוא מקבל את חלקו על השקעותיו בעסק. נכון? אבל מה לעשות הישובים לא נוהגים כך! לוקחים ממך הון אגודה ואם אתה מוכר את הבית לא מחזירים לך את 'ההשקעה' וגם לוקחים ממי שקונה ממך. מה שלמעשה מפחית את המחיר שאתה יכול לדרוש. בלעז זה נקרא גרידיות ובעברית חזירות- אבל אין ספק ששותפות עסקית לא עובדת ככה.
      4. אני ובן זוגי היינו בועדת קבלה באחד מישובי משגב שכרגע לא אזכיר את שמו (לא בהררית!) וכשיצאנו הסתכלנו אחד על השני ולשניינו היה ברור: הדבר היחיד שעניין את חברי הועדה, השכנים העתידיים שלנו, הוא שאנחנו מוכנים להכניס את היד לכיס ולשלם את הון האגודה (כבר עכשיו- הבית והחברות באגודה יהיו אולי עוד שנתיים שלוש) וגם שיהיה ברור לנו שהכסף הזה לא יחזור גם אם בעתיד נמכור את הבית. זה בפירוש הוצג כך ומעבר לזה לא עניין אותם כלום עלינו. יכול להיות שאת הסינון הראשוני (שאנחנו לא ערבים ועובדים במקצועות 'נחשבים') הם עשו באמצעות קו"ח.
      5. מעניין אותי איך אתה מצדיק את זה שיש כאלו שלא משלמים/ משלמים פחות משמעותית. ראה מה שצויין בתגובה לעיל מאת "האמת על הון האגודה".
      6. לגבי כבוד- כבוד לא לוקחים- כבוד מקבלים. אני בעד קהילה שמכבדת. קהילה שמכבדת היא קודם כל קהילה ששומרת חוק ולא מנסה לכבול אנשים בחוזים המנוגדים להחלטות המנהל. קהילה שמכבדת היא קהילה שגובה מכולם סכום זהה (אפשר להצמיד למדד) ולא פוטרת מקורבים, בנים וכו'. קהילה שמכבדת היא לא קהילה שסותמת פיות ומאיימת על האנשים באמצעות ילדיהם, חרמות למינהם וכל מיני איומים מרומזים ומפורשים. קהילה שמכבדת היא לא קהילה שעושה את כל מה שציינתי לעיל וכשמשהו שואל למה הוא צריך לשלם אז אומרים לו: "סתום את הפה ותכבד אותנו- אתה חייב"
      אשמח לקבל את הערותך והארותך על כך

  5. מאת יורם‏:

    נגה ואבנר,
    אני מניח שאבנר הגיע לפוסט הזה מהקישור הזה ובו כתבה על רצונים של תושבי ההרחבה במעיין ברוך להתנתק מן האגודה.
    הנקודה שמאוד חשובה פה היא יש דמיון מאוד גדול בין ישוב קהילתי לבין קיבוץ. מהכרותי עם הנושא, הרי שבקיבוצים שונים תושבי ההרחבות אינם חברי קיבוץ.
    מדובר באגודות שהקיבוצים הקימו במיוחד לצורך הנושא של ההרחבות. בדרך כלל, לא היה במיזמים הללו של ההרחבות שום ראיה ציונית התיישבותית, אלא נטו "הזדמנות לרווח כספי".
    חשוב מאוד להבין שהקרקעות אינם של הקיבוץ, בדרך כלל מדובר בהרחבות שבהם האדמה היא אדמת מדינה שמופקדת בידי המנהל.
    ולא רק שזו אדמת מדינה, היא גם נתנת בהנחה מאוד משמעותית ולמעשה מדובר במתנות שהמדינה מחלקת ל"אזרחים נבחרים", מתנות בשווי של עשרות אלפי שקלים.
    כל אזרח במדינה הזו צריך היה להתקומם נגד הספסרות שנעשת באדמות המדינה ונגד הכוח שניתן לועדות הקבלה להחליט מי זכאי למתנה הזו.
    למזלנו החוקים השתנו והיום הכוח שניתן לועדות הקבלה בישובים פחת, יש ועדות ערעור ויש הליך מסודר שאפשר ללכת בו.
    עדיין ההליך אינו מושלם ויש עדיין דברים לא צודקים כמו לדוגמה: למה למרות שאני זה שמשלם על קינן שפי, אינני רשאי לקבל את תוצאות המבחנים? זו חוצפה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים